Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat

Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat - Hallo sahabat POTRET PERTANIAN , Pada Postingan Kali ini yang berjudul Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat, Semoga artikel ini dapat anda pahami dan dapat bermanfaat buat kita semua, Breaking news, Pasca Panen, terimakasih telah berkunjung ke website sederhana ini dan selamat membaca.

Judul : Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat
link : Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat

Baca juga


Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat

Potret Pertanian - Ada yang tidak suka dengan jenis makanan atau snak yang satu ini ?! barangkali sedang sakit gigi ya kalau gak suka dengan jenis makanan yang satu ini. Eiit jangan takut bagi yang punya gigi sensitif atau yang sedang sakit gigi, jika anda tau dengan coklat yang satu ini. Coklat Taraso Produksi Gapaoktan Bungus Agro, Coklat Olahan dari hasil perkebunan rakyat sumatera barat minang kabau dari beberapa produk yang mempunyai citarasa yang khas dan enak super nikmat yang dapat dinikmati disuasana apapun bersama keluarga. hem... bagaimana minat untuk mencobanya. silahkan pesan melalui post komentar dibawah ini atau Hubungi langsung ke no hp 081276160209 siap antar kemanapun, mulai dari dalam negeri sampai keluar negeri.

Ok kita kembali ke pembahasan awal banyak Mmanfaat dengan Konsumsi Coklat, Jenis makanan yang diperbuat daripada biji kakao. Kebiasaannya coklat diberikan sebagai hadiah atau pemberian. Coklat sering digunakan sebagai ungkapan terima kasih, simpati atau perhatian.

Khasiat coklat
  • Coklat adalah kaya dengan antioxidant seperti catechins an phenols. Ia membantu dalam pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama seperti dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.
  • Coklat hitam dikatakan mempunyai empat kali kadar catechins dan phenols berbanding teh. Untuk makluman, satu kajian menyatakan, minumlah teh tanpa susu untuk mendapat khasiat antioxidant teh.
  • Phenols dikatakan dapat melindungi daripada serangan sakit jantung. Antioxidant yang wujud bukan setakat melindungi sel-sel dan DNA daripada radikal bebas malah ia menghalang pembentukan bahan lemak yang boleh menyebabkan salur darah jantung tersumbat.

  • Coklat tidak mengemukkan. Tidak ada satu jenis makanan akan menyebabkan gemuk. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan. Makanlah coklat dalam kadar yang sederhana, bukan sekadar coklat malah semua jenis makanan.
  • Satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh mendapati coklat tidak menyebabkan migrain seperti yang disangkakan sebelum ini. Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.
  • Malah coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat. Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gembira.
  • Makan seberapa banyak dan kerap, coklat bukanlah bahan ketagihan. Permakanannya boleh dihentikan bila-bila masa.
  • Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.
  • Coklat bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stres.
  • Coklat mengandungi phenylethylamine dan tyramine, bahan kimia yang menyebabkan rasa sayang dan berahi. Coklat adalah salah satu makanan aphrodisiac. Phenylethylamine adalah kimia yang berkait dengan amphetamines. Ia meningkatkan aliran darah, kadar glukos dalam darah, jadikan kita lebih waspada atau sedar dan rasa puas. Coklat boleh dikatakan makanan untuk seks selain tiram.
  • Coklat berwarna hitam merupakan sumber tembaga (copper) dan dalam kadar sedikit adalah perlu untuk kesihatan metbolisma dan membantu menghalang penyakit Alzhemier's dan osteoporosis.
  • Bagi wanita yang menghadapi PMS, makan coklat dapat membekalkan magnesium yang diperlukan oleh badan. Datang bulan mengurangkan kadar magnesium dalam badan dan ini meningkatkan masalah kesakitan waktu haid (PMS).
  • Selain coklat, mengambil soya 40mg ke 80mg sehari boleh melegakan masalah yang timbul akibat datang haid kerana soya mengandungi phytoestrogens, struktur kimia yang hampir sama dengan estrogen. Mampu menolong mengurangkan ketegangan.
  • Bagi wanita, coklat menggalakkan pengeluaran kimia endorphins bagi otak wanita, yang menggalakkan rasa gembira dan mengurangkan stres.
Nah bagaimana sahabat semua minat masih gak mau makan coklat setelah membaca artikel tersebut !. he he ok deh sekian dulu salam sukses selalu ya dan salam bahagia dari Potret Pertanian.
Sumber : Http://www.ehoza.com/v4/forum/panduan-kesihatan/10269-khasiat-coklat.html



Demikianlah Artikel Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat

Sekianlah Pembahasan Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk kita semua. sampai jumpa di postingan Berikutnya dan salam sukses selalu dari Potret Pertanian.



Terima kasih atas kunjungan Anda di Potret Pertanian. "Bagi yang Berminat menulis di Potret Pertanian?. Punya Pengalaman didunia pertanian, atau ingin Berbagi Solusi dan Informasi Penting Untuk Pertanian. Kirimkan tulisan anda ke e-mail: prasetyo.budi3@gmail.com atau klik tautan Contact Us dibawah ini
  • Contact Us

  • 0 Komentar untuk "Banyak Manfaat Dengan Konsumsi Coklat"
    Back To Top